Hans Remeeus PA1HR

...vanuit de Gelderse Achterhoek

dinsdag
2
sep
Tekst grootte
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Geschiedenis

Geschiedenis (verkort) van Scheveningenradio


100 jaar geleden werden in Scheveningen de eerste radioverbindingen gemaakt vanuit een houten keet en het station heette toen Scheveningen Haven, met de roepletters SCH. Omdat men bij de ontvangst veel last had van de in dezelfde plaats gelegen eigen zenders, werd besloten het ontvanggedeelte elders onder te brengen. Na proeven in IJmuiden werd besloten de ontvangers alhier te plaatsen en de zenders middels telefoonkabels te bedienen. In 1929 werd de naam gewijzigd in Scheveningen Radio en kreeg het de roepletters PCH.

Bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog werd half mei 1940 op last van de bezetter Scheveningen Radio gedwongen haar uitzendingen te staken. Het kuststation was nog wel in de gelegenheid de koopvaardijvloot te waarschuwen niet naar Nederland te komen. Waardevolle apparatuur liet men 'onderduiken'.

In juni 1945 kwam PCH weer in de lucht, eerst tijdelijk via een in de haven van Amsterdam gelegen schip. Later betrok men een klaslokaal van een school aan de Houtmanstraat, waar nu het W.F. Visserhuis staat. De behuizing was zeer krap en in 1951 werd een nieuw gebouw op het Tweede Sluiseiland in gebruik genomen, met een imposant antennepark. Nieuwe diensten ontstonden, zoals marifoon en TOR (telex-over-radio). Men groeide hier ook weer uit z'n jasje. Uitbreiding van het gebouw werd door Rijkswaterstaat niet toegestaan.

In november 1971 werd de dienstverlening voortgezet in het nieuwe Post-Radiogebouw aan de Merwedestraat/Lange Nieuwstraat. De techniek stond niet stil: berichtenverkeer via de satelliet kwam in opmars. Schepen en kantoren verzonden steeds meer berichten via dit medium, ten koste van het radioverkeer via PCH. Scheveningen Radio, een PTT en later een KPN onderdeel, werkte mee aan de promotie van satellietverkeer, ten koste van zichzelf. Van de radiotelegrafie (morse) verwachtte men dat dit rond 1985 al zou stoppen, doch heeft het tot 31 december 1998 vol gehouden. In 1987 werd de begeleiding van het noodverkeer door het Kustwachtcentrum overgenomen, ook één van de belangrijke taken van Scheveningen Radio.

Begin 1999 hield wereldwijd het radioverkeer via radiokuststations op en werden de schepen verplicht te werken via de satelliet.







 
Banner